درمان ناباروری در مردان

درمان ناباروری در مردان

روش  درمان ناباروری بستگی به علت ایجاد ناباروری دارد. بسیاری از مشکلات را می توان با دارو یا جراحی برطرف کرد و پس از درمان فرد امکان باروری از طریق رابطه جنسی طبیعی را خواهد داشت. درمان های ناباروری مردان به 3 دسته تقسیم می شوند:

1. درمان غیر جراحی برای ناباروری مردانه
  2. درمان جراحی برای ناباروری مردان
  3. درمان علل ناشناخته ناباروری مردان

بسیاری از مشکلات باروری مردان را می توان بدون جراحی درمان کرد.

انزال (انزال خشک)

وضعیتی است که هیچ مایع منی در هنگام ارگاسم مرد ترشح نمی شود. این مشکل چندان شایع نیست، اما می تواند ناشی از برخی عوامل باشد:

• آسیب نخاعی
  • جراحی قبلی
  • ام اس
  • ناهنجاری های مادرزاذی
  • سایر مشکلات ذهنی، عاطفی یا ناشناخته

برای درمان این عارضه اغلب ابتدا از داروها استفاده می شود. اگر موفق نباشد، چندین گزینه وجود دارد. تحریک ارتعاشی آلت تناسلی (PVS) یا انزال الکتریکی پروب رکتوم (RPE، که بیشتر به عنوان انزال الکتریکی یا EEJ شناخته می شود) ممکن است باعث انزال شود. همچنین ممکن است اسپرم مستقیماً از بیضه با سوزن بازیابی شود (اسپیراسیون اسپرم بیضه)

انزال الکتریکی پروب رکتوم اغلب تحت بیهوشی انجام می شود ( به جز مردانی که آسیب‌های نخاعی دارند). RPE اسپرم را در 90 مرد از 100 مردی که این کار را انجام داده اند استحصال می کند. در این روش تعداد اسپرم زیادی جمع آوری می شود اما تحرک و شکل اسپرم همچنان ممکن است باروری را کاهش دهد.

تحریک ارتعاشی آلت تناسلی، نوک و ساقه آلت تناسلی را به لرزه در می آورد تا به ارضا شدن طبیعی کمک کند. این روش با این که غیر تهاجمی است، اما به خوبی RPE کار نمی کند (به ویژه در موارد شدید بیماری) .

تکنیک‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) و تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI) برای مردان مبتلا به عدم انزال بسیار ارزشمند است، زیرا ممکن است در مردانی که مشکل انتقال انزال به خارج از بدن دارند، اشکالاتی در اسپرم (سلول) و مایع منی فرد وجود داشته باشد که به خاطر عدم انزال این مشکلات از نظر دور میماند.

عفونت دستگاه تناسلی

عفونت دستگاه تناسلی به ندرت با ناباروری مرتبط است. این عفونتها تنها در حدود 2 درصد از مردان مبتلا به مشکلات باروری یافت می شود.

برای عفونت های پیشرفته از آنتی بیوتیک استفاده میشود. اما آنها برای عفونت های خفیف تر از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود. برخی از آنتی بیوتیک ها گاهی اوقات می توانند به تولید یا عملکرد اسپرم آسیب برسانند. اغلب به جای آنتی بیوتیک از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند ایبوپروفن) استفاده می شود.

التهاب ناشی از علل غیر عفونی نیز می تواند بر باروری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، پروستاتیت مزمن، در موارد نادر، می تواند مجاری انزال را نیز مسدود کند.

افزایش پرولاکتین خون

افزایش پرولاکتین خون زمانی است که غده هیپوفیز بیش از حد هورمون پرولاکتین تولید می کند. عاملی برای ناباروری و اختلال نعوظ است. درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث افزایش می شود. در صورت وجود، ممکن است برای درمان تومورهای هیپوفیز از داروها یا جراحی استفاده شود.درمان ناباروری در مردان

هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک

هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک زمانی است که بیضه ها به دلیل تحریک ضعیف توسط هورمون های هیپوفیز، اسپرم نمی سازند. این به دلیل وجود مشکل در هیپوفیز یا هیپوتالاموس است. علت درصد کمی از ناباروری در مردان است. این می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد، معمولاً زمانی آشکار می شود که مرد جوان قرار است بلوغ را طی کند (“مادرزادی”). یا می تواند بعداً نشان داده شود (“اکتسابی”).

اگر سطوح بالایی از پرولاکتین وجود داشته باشد اما توموری در غده هیپوفیز وجود نداشته باشد، ممکن است پزشک ابتدا سعی کند پرولاکتین شما را کاهش دهد. درمان جایگزین گنادوتروپین گام بعدی خواهد بود. در طول درمان، سطح تستوسترون خون و مایع منی بررسی می شود. شانس بارداری بالاست و اسپرم های حاصل از این درمان طبیعی هستند.

مشکلات ژنتیکی

برخی از مردان با یک بیماری ژنتیکی متولد می شوند که ممکن است جدید باشد (در سایر اعضای خانواده وجود نداشته باشد) یا ارثی (از مادر و/یا پدر منتقل شده باشد)، که ابتدا در بیمار مبتلا ظاهر می شود.

انزال برگشتی

برگشت مایع منی به جای خروج از آلت تناسلی

برای اصلاح انزال برگشتی می توان از برخی داروها استفاده کرد.

اغلب ابتدا با داروهای بدون نسخه مانند Sudafed® درمان می شود. اگر داروها جواب ندادند و به تکنیک های کمک باروری (ARTs) نیاز دارید، ممکن است پزشک شما پس از انزال اسپرم را از مثانه جمع آوری کند.

درمان های واریکوسل

واریکوسل را می توان با عمل جراحی جزئی سرپایی به نام واریکوسلکتومی برطرف کرد. رفع این وریدهای متورم به تحرک، تعداد و ساختار اسپرم کمک می کند.

درمان آزواسپرمی

اگر منی شما به دلیل انسداد، فاقد اسپرم (آزواسپرمی) باشد، گزینه های جراحی زیادی وجود دارد.

وازواوستومی میکروسرژیک

وازواستومی برای خنثی کردن  جراحی  وازکتومی استفاده می شود. از میکروسرجری برای اتصال 2 قسمت بریده شده مجرای دفران در هر بیضه استفاده می کند.

وازواپیدیدیموستومی

وازواپیدیدیموستومی انتهای بالایی مجرای دفران را به اپیدیدیم متصل میکند.

جراحی مجرای انزالی از طریق مجرای پیشابراه (TURED):

انسداد مجرای انزال را می توان با جراحی درمان کرد

درمان علل ناشناخته ناباروری مردان

گاهی اوقات تشخیص علت ناباروری مردان سخت است. این ناباروری مردانه “ایدیوپاتیک” نامیده می شود. پزشک  شما ممکن است از تجربه خود استفاده کند تا عامل مسبب را پیدا کند. به این کار «درمان تجربی» می گویند. از آنجایی که مشکلات ناباروری اغلب به دلیل هورمون ها است، درمان تجربی ممکن است سطح هورمون ها را متعادل کند. تشخیص اینکه درمان های تجربی چقدر خوب عمل می کنند آسان نیست.

تکنیک های کمک باروری

اگر درمان ناباروری با شکست مواجه شد یا در دسترس نبود، راه هایی برای باردار شدن بدون رابطه جنسی وجود دارد. این روش ها را تکنیک های کمک باروری (ARTs) می نامند. بر اساس نوع خاص ناباروری و علت، پزشک شما ممکن است یکی از این روش‌ها را پیشنهاد دهد:

تلقیح داخل رحمی (IUI). برای IUI، پزشک شما اسپرم را از طریق یک لوله در رحم همسر زن قرار می دهد. IUI اغلب برای کاهش تعداد اسپرم و مشکلات حرکتی، انزال برگشتی و سایر علل ناباروری مفید است.

لقاح آزمایشگاهی (IVF). IVF زمانی است که تخمک یک شریک زن یا اهدا کننده با اسپرم در ظرف پتری آزمایشگاهی متصل می شود.

تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI). ICSI نوعی از IVF است. درمان ناباروری شدید مردان را متحول کرده است. به زوج هایی که فکر می کنند نابارور هستند اجازه می دهد باردار شوند. یک اسپرم با یک سوزن کوچک به تخمک تزریق می شود. هنگامی که تخمک بارور شد، در رحم همسر قرار می گیرد. اگر کیفیت مایع منی شما بسیار ضعیف باشد، ممکن است پزشک شما از ICSI استفاده کند.

بازیابی اسپرم برای ART. بسیاری از روش‌های میکروجراحی می‌توانند اسپرم مسدود شده توسط آزواسپرمی انسدادی (بدون اسپرم) را درمان کنند. هدف بدست آوردن بهترین کیفیت و تعداد سلول است. این روش ها عبارتند از:

• استخراج اسپرم از بیضه (TESE).
  • جمع آوری اسپرم اپیدیدیم از راه پوست (PESA). PESA

منبع urology health