جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات

جراحی لیزر پروستات برای تسکین علائم ادراری متوسط ​​تا شدید ناشی از بزرگ شدن پروستات – وضعیتی که به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می شود، استفاده می شود.

در طول جراحی لیزر پروستات، پزشک شما یک اسکوپ را از طریق نوک آلت تناسلی شما وارد لوله ای می کند که ادرار را از مثانه (مجرای خروجی ادرار) حمل می کند. پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده است و اگر پروستات بزرگ شود، جریان ادرار از مثانه را محدود می کند. لیزری که از اسکوپ عبور می‌کند، بافت اضافی پروستات را که مانع از جریان ادرار می‌شود، منقبضکرده یا حذف می‌کند.

لیزرها از نور متمرکز برای تولید گرمای دقیق و شدید استفاده می کنند. انواع مختلفی از جراحی لیزر پروستات وجود دارد که عبارتند از:

تبخیر فتوسلکتیو پروستات (PVP). از لیزر برای ذوب (تبخیر) بافت اضافی پروستات و بزرگکردن محل عبور مجرای ادرار استفاده می شود. این روش به طور کلی برای درمان بزرگی های خفیف تا متوسط پروستات بزرگ شده استفاده می شود.

برداشتن پروستات با لیزر هولمیوم (HoLAP). این روش مشابه PVP است اما از نوع متفاوتی از لیزر استفاده می کند.

انوکلاسیون پروستات با لیزر هولمیوم (HoLEP). از لیزر برای برش و برداشتن بافت اضافی پروستات که مجرای ادرار را مسدود کرده ،  استفاده می شود. سپس از ابزار دیگری برای برش بافت پروستات به قطعات کوچک استفاده می شود که به راحتی جدا می شوند. HoLEP می تواند گزینه ی مناسبی برای بزرگی شدید پروستات باشد.

نوع جراحی لیزری که پزشک شما توصیه می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

• اندازه پروستات شما
  • وضعیت سلامتی شما
  • نوع تجهیزات لیزر موجود
  • مهارت پزشک شما

علت انجام

جراحی لیزر پروستات به کاهش علائم ادراری ناشی از BPH کمک می کند، از جمله:

• نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن
  • مشکل در شروع ادرار
  • دفع آهسته (طولانی) ادرار
  • افزایش تکرر ادرار در شب
  • توقف و شروع مجدد هنگام ادرار کردن
  • این احساس که نمی توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید
  • عفونت های دستگاه ادراری

جراحی لیزر همچنین ممکن است برای درمان یا پیشگیری از عوارض ناشی از مسدود شدن جریان ادرار انجام شود، مانند:

• عفونت های مکرر دستگاه ادراری
  • آسیب کلیه یا مثانه
  • ناتوانی در کنترل ادرار یا ناتوانی در دفع ادرار
  • سنگ مثانه
  • وجود خون در ادرار

جراحی لیزر می تواند مزایای متعددی نسبت به سایر روش های درمان BPH داشته باشد. ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا بهبود قابل توجهی با داروها مشاهده شود. بهبود علائم ادراری ناشی از جراحی لیزر بلافاصله قابل توجه است. مزایای لیزر در مقایسه با جراحی سنتی مانند برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP) و پروستاتکتومی باز می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خطر کمتر خونریزی : جراحی لیزر می تواند گزینه خوبی برای مردانی باشد که برای رقیق کردن خون خود از دارو استفاده می کنند یا دارای اختلال خونریزی هستند که اجازه نمی دهد خون آنها به طور طبیعی لخته شود.
  • بستری کوتاه‌تر یا بدون اقامت در بیمارستان : جراحی لیزر را می توان به صورت سرپایی یا فقط با یک شب اقامت در بیمارستان انجام داد.
  • بهبودی سریعتر : بهبودی پس از جراحی لیزر ، معمولاً زمان کمتری نسبت به بهبودی پس از TURP یا جراحی باز دارد.
  • نیاز کمتری به کاتتر : روش‌های درمان بزرگی پروستات معمولاً مستلزم استفاده از یک لوله (کاتتر) برای تخلیه ادرار از مثانه پس از جراحی است. در جراحی لیزر معمولاً کمتر از 24 ساعت به کاتتر نیاز است.

خطرات

خطرات جراحی لیزر می تواند شامل موارد زیر باشد:

• مشکل موقتی در ادرار کردن :ممکن است تا چند روز پس از عمل در ادرار کردن مشکل داشته باشید. تا زمانی که بتوانید ادرار کنید، باید یک لوله (کاتتر) در آلت تناسلی خود قرار دهید تا ادرار را از مثانه خارج کند.
  • عفونت مجاری ادراری : این نوع عفونت یک عارضه احتمالی پس از هر عمل پروستات است. هر چه مدت زمان طولانی تری کاتتر داشته باشید، احتمال بروز عفونت بیشتر می شود. احتمالاً برای درمان عفونت به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت.
  • تنگی مجرای ادرار :اسکارهای بعد از جراحی پروستات می تواند جریان ادرار را مسدود کند که خود به درمان اضافی نیاز دارد.
  • ارگاسم خشک : یک اثر متداول و طولانی مدت هر نوع جراحی پروستات، انتشار مایع منی در حین انزال به داخل مثانه ، و نه خارج شدن از آلت تناسلی است. ارگاسم خشک که به عنوان انزال رتروگراد نیز شناخته می شود، مضر نیست و به طور کلی بر لذت جنسی تأثیر نمی گذارد. اما می تواند در توانایی شما برای پدر شدن اختلال ایجاد کند.
  • اختلال در نعوظ : خطر اختلال نعوظ بعد از درمان پروستات اندک است و به طور کلی با لیزر نسبت به جراحی سنتی نیز کمتر است.
  • نیاز به درمان مجدد : برخی از مردان پس از جراحی تبخیر لیزری نیاز به درمان بعدی دارند زیرا تمام بافت برداشته نمی شود یا ممکن است در طول زمان دوباره رشد کند. مردانی که انوکلاسیون لیزری دارند معمولاً نیازی به درمان مجدد ندارند زیرا کل قسمتی از پروستات که می تواند جریان ادرار را مسدود کند برداشته می شود.

احتمال عوارض طولانی مدت جدی در جراحی لیزر پروستات نسبت به جراحی سنتی کمتر است.

منبع mayoclinic