درمان دریچه های پیشابراه خلفی

درمان دریچه های پیشابراه خلفیدرمان دریچه های پیشابراه خلفی

دریچه های پیشابراه خلفی

دریچه های پیشابراه خلفی (PUVs) وضعیتی است که از خروج صحیح ادرار از مثانه جلوگیری می کند. این یک نقص مادرزادی نادر است که در پسران اتفاق می افتد. درمان بسته به شدت بیماری متفاوت است و معمولاً جراحی است.

دریچه های خلفی پیشابراه چیست؟

دریچه های خلفی مجرای ادرار که PUV نیز نامیده می شوند، یک نقص نادر مادرزادی در پسران است. پسرانی که دریچه های پیشابراه خلفی دارند دارای یک چین غیرطبیعی بافت در مجرای ادرار هستند که مانع از خروج ادرار از مثانه می شود. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه تخلیه می کند و آن را از بدن خارج می کند.

در پسران مبتلا به این عارضه، دریچه های مجرای ادرار دارای دهانه بسیار باریکی است که مانع از خروج ادرار از بدن می شود. سپس ادرار می تواند به بدن برگردد و به اندام های دستگاه ادراری، از جمله مجرای ادرار، مثانه، حالب (مجرایی که توسط آن ادرار از کلیه به مثانه  می رسد) آسیب برساند.

خطرات دریچه های خلفی پیشابراه چیست؟

اگر دریچه های خلفی پیشابراه به موقع تشخیص داده نشود، آسیب شدیدی به مجرای ادرار، مثانه، حالب و کلیه های کودک وارد می شود. اندام های دستگاه ادراری می توانند با ادرار متورم شوند و آسیب بافتی به دنبال داشته باشد.

علت دریچه های خلفی مجرای ادرار چیست؟

دریچه های خلفی پیشابراه یک بیماری نادر است که مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. علت آن به درستی شناخته شده نیست.این بیماری در مراحل اولیه رشد جنین رخ می دهد و از هر 8000 تا 10000 نوزاد پسر حدود 1 نفر مبتلا می شوند.

علائم دریچه های خلفی پیشابراه چیست؟

علائم دریچه های پیشابراه خلفی می تواند از متوسط تا شدید متغیر باشد. شایع ترین علامت عفونت ادراری است.

علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• عفونت مجاری ادراری
  • عدم توانایی افزایش صحیح وزن در نوزادان
  • دفع دردناک ادرار
  • مشکل در ادرار کردن
  • نارسایی کلیه

اگر نوزاد شما هر یک از این علائم را داشت، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، PUV ها می توانند منجر به مشکلات شدید دستگاه ادراری شوند.

دریچه های خلفی پیشابراه چگونه تشخیص داده می شوند؟

گاهی اوقات، دریچه های خلفی مجرای ادرار از طریق سونوگرافی قبل از تولد نوزاد تشخیص داده می شود.

پس از تولد نیز، این بیماری معمولاً از طریق سونوگرافی تشخیص داده می شود. اگر پزشک شیرخوار شما ، مشکوک به  PUV باشد، احتمالاً یک سری آزمایشات برای بررسی این وضعیت انجام خواهد شد. آنها عبارتند از:

• سونوگرافی شکم: سونوگرافی از کلیه ها و مجاری ادراری می تواند توده یا انسداد را تشخیص دهد.
  • سیستورتروگرام تخلیه ادرار: عکسبرداری با اشعه ایکس از دستگاه ادراری به پزشک شما این امکان را می دهد که تصویر مستقیمی از مثانه و حالب ها را ببیند.
  • سیستوسکوپی : این آزمایش از یک لوله کوچک و قابل انعطاف و یک لنز دوربین در انتهای آن برای مشاهده داخل مجرای ادرار استفاده می کند.
  • آزمایش خون: آزمایش خون می تواند به تعیین عملکرد کلیه کودک شما کمک کند

اگر پزشک کودک شما تشخیص دهد که او دارای دریچه های مجرای ادرار خلفی است، یک برنامه درمانی را ارائه خواهد کرد تا به بهترین شکل به شدت وضعیت کودک شما رسیدگی کند.

دریچه های خلفی پیشابراه چگونه درمان می شوند؟

درمان دریچه های خلفی پیشابراه به شدت وضعیت کودک شما بستگی دارد. میزان آسیبی که می تواند به دستگاه ادراری کودک وارد شود بستگی به میزان انسداد مجرای ادرار و مدت زمان تشخیص این بیماری دارد. در برخی از پسران مبتلا به PUV شدید، ادرار رفلاکس می‌کند – ادرار از مثانه ها به کلیه‌ها منتقل می شود -و باعث آسیب تدریجی به کلیه‌ها و نارسایی کلیه می‌شود.

رایج ترین درمان برای دریچه های خلفی مجرای ادراری، یک روش جراحی جزئی برای برداشتن دریچه انسدادی است. این کار از طریق سیستوسکوپ با دوربینی که در مجرای ادرار قرار می گیرد انجام می شود و دریچه سوزانده میشود.

پسرانی که دارای موارد شدیدتر PUV هستند نیز ممکن است نیاز به استفاده موقت از کاتتر برای تخلیه مثانه داشته باشند. وزیکوستومی، یک سوراخ کوچک در مثانه که از طریق شکم ایجاد می شود، نیز ممکن است برای کمک به جریان ادرار ایجاد شود.

همچنین ممکن است برای درمان عفونت های مجاری ادراری یا برای شل کردن عضلات مثانه، دارو تجویز شود.

آیا می توان از دریچه های خلفی پیشابراه جلوگیری کرد؟

دریچه های خلفی پیشابراه قبل از تولد کودک ایجاد می شوند و نمی توان از آنها جلوگیری کرد. این عارضه گاهی پیش از تولد تشخیص داده می شود و معمولاً بعد از تولد کودک درمان می شود.

پیش آگهی دریچه های خلفی مجرای ادرار پگونه است؟

اکثر پسرانی که دریچه های خلفی پیشابراه دارند، می توانند یک زندگی عادی داشته باشند. آنها به احتمال زیاد نیاز به انجام آزمایش های دوره ای خون برای نظارت بر عملکرد کلیه خود تا بزرگسالی دارند.

منبع clevelandclinic